Varukorg

Flygskador

Har du haft oturen att få skadat bagage i samband med en flygresa? Du kan ha rätt till ersättning om det incheckade bagaget har blivit skadat..


Flygbolagen är ansvariga för allt incheckat bagage. Om incheckat bagage skadas måste du omedelbart meddela flygbolaget på flygplatsen. Detta görs vid en servicedisk. Kom därför ihåg att alltid undersöka ditt bagage noggrant innan du reser hem.


Många flygbolag kräver att den ursprungliga Property Irregularity Report (PIR) skickas in. Du får ett sådant formulär/kvitto av den som ansvarar för bagagehanteringen hos ditt flygbolag. Skicka formuläret rekommenderat och behåll en kopia. Kom ihåg att spara ditt boardingkort och bagageetiketterna. Ta bilder på skadan.


Observera att du måste skicka in ett klagomål till flygbolaget inom 7 dagar!


Flygbolagen har egna regler för hur ersättningen beräknas och vilken typ av dokumentation som krävs. Information om detta hittar du i flygbolagens villkor.


Läs mer om de olika flygbolagens policy här:


Norwegian


SAS


Ryan Air


Norse


Lufthansa